fbpx
Posted in Θεραπείες

Σάουνα & Ατμόλουτρο (Χαμάμ) στη Χαλκίδα – Δυο θεραπείες με ποικίλες ευερεγετικές επιδράσεις

Η σάουνα (Sauna) ή θερμόλουτρo είναι ένας ειδικός χώρος (συνήθως ξύλινος) εντός του οποίου η θερμοκρασία φθάνει σε πολύ υψηλά επίπεδα (μέχρι και 120 βαθμούς κελσίου). Τα επίπεδα υγρασίας στον χώρο αυτό διατηρούνται συνήθως χαμηλά. Πολλαπλές έρευνες αποδεικνύουν ότι η έκθεση του σώματος σε μια τέτοια θερμοκρασία για ένα σύντομο χρονικό διάστημα της τάξης των 10′-15′, επιφέρει εκπληκτικά και ποικίλα θεραπευτικά αποτελέσματα.

Το Χαμάματμόλουτρο) είναι κάτι διαφορετικό. Το ατμόλουτρο είναι ένας θάλαμος γεμάτος υδρατμούς, όπου η θερμοκρασία διατηρείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά της σάουνας, γιατί όσο πιο υγρός είναι ο αέρας τόσο μειώνεται η ανοχή θερμοκρασίας από το σώμα. Στο Ατμόλουτρο η θερμοκρασία δεν φθάνει περισσότερο από περίπου 55 °C.

Η Sauna κατάγεται από την Φινλανδία. Στη χώρα αυτή, οι περισσότεροι κάτοικοι κάνουν μια σάουνα τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα ενώ ιδιωτικές σάουνες βρίσκονται στις περισσότερες κατοικίες και ακόμη και σε χώρους εργασίας. Την αποκαλούν “το φαρμακείο του φτωχού” έχοντας χρόνια εμπειρίας στα αποδεδειγμένα οφέλη της που σχεδόν όλοι μπορούν να απολαύσουν.

Οι χρήστες της σάουνας έχουν αποδεδειγμένα λιγότερα χρόνια προβλήματα υγείας και χαμηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας. Επίσης, τείνουν να είναι πολύ λιγότερο επιρρεπείς στο κοινό κρυολόγημα και στη γρίπη.

Πιο πολύ…πιο καλά

Σε σύγκριση με μία συνεδρία σάουνας μία φορά την εβδομάδα, τέσσερις ή περισσότερες συνεδρίες την εβδομάδα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιακές παθήσεις κατά 50%, την υψηλή αρτηριακή πίεση κατά 47%, την άνοια κατά 66%, αναπνευστικές νόσους και πνευμονία κατά 41 και 37 τοις εκατό αντίστοιχα, και πρόωρο θάνατο από όλες τις αιτίες κατά 40 τοις εκατό!

Μια συνεδρία σάουνας μία έως τρεις φορές την εβδομάδα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 12%, ενώ η καθημερινή χρήση σάουνας (τέσσερις έως επτά φορές την εβδομάδα) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ως και κατά 62%!

Λίγη Βιοχημεία

Το θερμικό στρες είναι ένας σημαντικός τρόπος βελτιστοποίησης των πρωτεϊνών θερμικού σοκ (Heat Shock Proteins) μέσα στα κύτταρα που προκαλούν μιτοχονδριακή βιογένεση, υποστηρίζοντας έτσι τη συνολική υγεία του οργανισμού, ειδικά την καρδιαγγειακή υγεία και την υγεία του εγκεφάλου.

Με την πάροδο του χρόνου, οι πρωτεΐνες αυτές καταστρέφονται και πρέπει να ανανεωθούν. Η συσσώρευση HSP που έχουν υποστεί βλάβη μπορεί να οδηγήσει στον σχηματισμό πλακών στον εγκέφαλο ή στο αγγειακό σύστημα! Το θερμικό στρες βοηθά στην πρόληψη αυτής της αλυσίδας γεγονότων. Οι πρωτεΐνες αυτές εμπλέκονται επίσης στη μακροζωία και είναι σημαντικές για την πρόληψη της μυϊκής ατροφίας.

Η Ιατρική επιβεβαιώνει τους Φινλανδούς

Δεκάδες δημοσιευμένες κλινικές μελέτες επιεβαιώνουν τα ωφέλη της σάουνας σχεδόν σε κάθε οργανικό σύστημα. Συνοπτικά:

Σημαντική μείωση του κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο: Όπως και προαναφέραμε, μία συνεδρία σάουνας έως τρεις φορές την εβδομάδα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 12%, ενώ η καθημερινή χρήση σάουνας (τέσσερις έως επτά φορές την εβδομάδα) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο σας κατά 62%. Οι ερευνητές προτείνουν ότι η χρήση σάουνας μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου μειώνοντας τη φλεγμονή, μειώνοντας την αρτηριακή δυσκαμψία και βελτιώνοντας τη ροή του αίματος μέσω του κυκλοφορικού συστήματος.
Βελτίωση των εγκεφαλικών λειτουργιών: Η σάουνα αυξάνει την παραγωγή αυξητικών παραγόντων και ιδιαίτερα του εγκεφαλικού νευροτροφικού παράγοντα (BDNF), ο οποίος ενεργοποιεί τα εγκεφαλικά βλαστοκύτταρα ώστε να μετατραπούν σε νέους νευρώνες, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο για άνοια και Alzheimer’s.
Αλλαγή της διάθεσης: Το σώμα σας ανταποκρίνεται στη θερμότητα μέσω της παραγωγής της δυνορφίνης, το χημικό αντίθετο των ενδορφινών. Ωστόσο, οι δυνορφίνες ευαισθητοποιούν τον εγκέφαλό σας στις ενδορφίνες, πράγμα που “φτιάχνει” τη διάθεση. Εάν έχετε κάνει ποτέ σάουνα, πιθανότατα να έχετε παρατηρήσει αυτή τη “γλυκιά αλλαγή” στη διάθεσή σας.
Βελτίωση της ικανότητας και της αθλητικής απόδοσης: Η Σάουνα αυξάνει την αντοχή, εν μέρει με την αύξηση του μονοξειδίου του αζώτου. Το θερμικό στρες αυξάνει επίσης τον όγκο του πλάσματος και τη ροή του αίματος στην καρδιά, η οποία μειώνει την καρδιαγγειακή καταπόνηση και τον καρδιακό ρυθμό κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Με την αύξηση της ροής του αίματος στους μύες, μειώνει επίσης την κόπωση και με τη βελτίωση του ελέγχου της θερμοκρασίας και την αύξηση του ρυθμού εφίδρωσης, επιτρέπει στη θερμότητα του σώματος να παραμείνει χαμηλότερη ακόμα και κατά την έντονη άσκηση.

Αποτοξίνωση τοξινών: Η Σάουνα αποτελεί έναν από τους αποτελεσματικότερους τρόπους αποτοξίνωσης συσσωρευμένων τοξινών συμπεριλαμβανομένων παρασιτοκτόνων και βαρέων μετάλλων όπως κάδμιο, αρσενικό, μόλυβδο και υδράργυρο. Σε ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Περιβαλλοντικής και Δημόσιας Υγείας αναφέρθηκε:

«Η εφίδρωση όχι μόνο ενισχύει την απέκκριση των τοξικών στοιχείων που παρουσιάζονται σε αυτό το έγγραφο, αλλά μπορεί επίσης να αυξήσει την έκκριση διαφόρων άλλων τοξικών ουσιών, όπως παρατηρήθηκε στους εργαζόμενους διάσωσης της Νέας Υόρκης, με ιδιαίτερη έμφαση στα επιβραδυντικά φλόγας και τη δισφαινόλη-Α.”

Ενίσχυση της ανοσολογικής λειτουργίας: Μέσω της αύξησης του αριθμού των λευκοκυττάρων, των λεμφοκυττάρων, των ουδετερόφιλων και των βασεόφιλων.
Μείωση του πόνου: Ειδικά του πόνου που σχετίζεται με τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, την αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και την ινομυαλγία, καθώς και τον πόνο κεφαλαλγίας. Σε μια μελέτη ασθενών με ινομυαλγία παρατηρήθηκε μείωση του πόνου μεταξύ 33 και 77 τοις εκατό μετά τη χρήση μιας ξηρής σάουνας. Έξι μήνες μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, οι συμμετέχοντες συνέχισαν να αναφέρουν μείωση του πόνου μεταξύ 28% και 68%
Η Σάουνα μπορεί να σκοτώσει παθογόνα βακτήρια
Η Σάουνα μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή και να ελαττώσει το οξειδωτικό στρες
Η σάουνα μπορεί να βελτιώσει την αναπνευστική λειτουργία: Ιδιαίτερα σε ασθενείς με άσθμα, βρογχίτιδα και αποφρακτική πνευμονοπάθεια
Η σάουνα μειώνει το κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία , συμπεριλαμβανομένου το ξαφνικού θανάτου από καρδιακό επεισόδιο.

Οδηγίες Χρήσης, Προφυλάξεις ασφάλειας και …κοινή λογική

Η Σάουνα θεωρείται μια πολύ ασφαλής θεραπεία. Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν με ασφάλεια. Παρ’ όλα αυτά αν δεν έχετ κάνει ποτέ πριν μια συνεδρία, ξεκινήστε σιγά-σιγά, αρχίζοντας με πέντε λεπτά περίπου και σταδιακά χτίστε την αντοχή σας στη θερμότητα. Έτσι θα αποφύγετε την ξαφνική πίεση στο καρδιαγγειακό σας σύστημα. Με την πάροδο του χρόνου, ιδανικό να ήταν να φτάσετε στο σημείο όπου θα μπορείτε να περάσετε (σχετικά) άνετα μέχρι και μισή ώρα στη σάουνα.

Λάβετε υπόψη ότι ακόμα και αν μπορείτε να ανεχτείτε άνετα τη θερμότητα, η διαδικασία αποτοξίνωσης μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι σοβαρή, ανάλογα με το τοξικό σας φορτίο. Εάν αισθανθείτε συμπτώματα αποτοξίνωσης ή αισθάνεστε άρρωστος μετά από μια συνεδρία στη σάουνα, ελαττώστε τον χρόνο που περνάτε εκεί.

Επίσης, αν προσπαθείτε να αποκτήσετε μωρό, ίσως θα ήταν καλύτερο να αποφύγετε τη σάουνα. Στους άνδρες, καθώς η θερμότητα του σώματός σας αυξάνεται, αυξάνεται επίσης και η θερμοκρασία των όρχεων σας, γεγονός που μειώνει τη γονιμότητά σας. Αυτό μειώνει τον αριθμό των σπερματοζωαρίων σας αλλά και την κινητικότητά τους (πόσο καλά κολυμπάει το σπέρμα). Το φαινόμενο είναι πλήρως αναστρέψιμο, αλλά μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε εβδομάδες. Για τις γυναίκες, θα ήταν καλό επίσης να αποφύγετε τη σάουνα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, καθώς μπορεί να προκαλέσει εμβρυικές ανωμαλίες.

Ακολουθούν μερικοί άλλοι παράγοντες ασφάλειας που καλό θα ήταν να τους γνωρίζετε:

  • Πίνετε άφθονο νερό για να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Το θερμικό στρες ή τα θερμικά εγκεφαλικά επεισόδια είναι πραγματικές πιθανότητες από υπερβολική απώλεια υγρού. Οι επιπτώσεις μιας σοβαρής αφυδάτωσης είναι πιθανότερες όταν χρησιμοποιείτε σάουνα μετά από μια σκληρή προπόνηση. Φέρετε μαζί σας ένα ποτήρι νερό, κατά προτίμηση σε προστατευμένο γυαλί, και πίνετε συχνά. Μην πίνετε ποτέ αλκοόλ στη σάουνα, καθώς το αλκοόλ και η θερμότητα μπορεί να προκαλέσουν καρδιαγγειακό επεισόδιο.
  • Λάβετε υπόψη ότι πιθανώς να χάσετε σημαντικούς ηλεκτρολύτες σώματος όταν κάνετε μια συνεδρία σάουνας, οπότε είναι επίσης σημαντικό να τους αναπληρώσετε με επιπλέον αλάτι. Είτε βάλτε έξτρα αλάτι στο φαγητό σας, είτε βάλτε μισό κουταλάκι του γλυκού αλάτι ιμαλαΐων σε 1/4 ποτήρι νερού και πιείτε το με χυμό λεμονιού ή lime σαν σφηνάκι.
  • Εάν νιώθετε πονοκέφαλο μετά τη χρήση σάουνας ή Χαμμάμ, ίσως χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε ένα δροσερό πανί πάνω από το κεφάλι σας, ώστε το σώμα σας να κρυώσει πιο εύκολα. Η θερμοκρασία του πυρήνα σας θα συνεχίσει να αυξάνεται, αλλά η εμπειρία μπορεί να είναι πιο ευχάριστη.
  • Μια σάουνα υποτίθεται ότι είναι μια χαλαρωτική εμπειρία και όχι θάλαμος βασανιστηρίων. Το σώμα σας έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί άριστα σε 37 C. Η αύξηση της θερμοκρασίας του πυρήνα σας πάνω από 40,4 C αποτελεί επείγουσα ιατρική κατάσταση. Η παραμονή σε μια σάουνα περισσότερο από ό,τι θα έπρεπε, μπορεί να προκαλέσει σοβαρή αφυδάτωση ή να οδηγήσει σε σοβαρές ιατρικές καταστάσεις.

Γενικά να ακούτε πάντα το σώμα σας όταν αποφασίζετε πόσο θερμικό στρες μπορείτε να ανεχτείτε. Εάν είστε άρρωστοι ή ευαίσθητοι στη θερμότητα, μειώστε τη θερμοκρασία, το χρόνο που αφιερώνεται στη σάουνα ή και τα δύο.

Για οποιαδήποτε απορία έχετε μην διστάσετε να μας ρωτήσετε.

Share this post

Αρχίστε να πληκτρολογείτε και πατήστε Enter για αναζήτηση

Shopping Cart
elGreek
elGreek